Forskare: Vi tvättar oss för mycket – skadar huden - Skinomeproject.com

Forskare: Vi tvättar oss för mycket – skadar huden

Tarmfloran har konkurrerat ut hudfloran i kampen om vår uppmärksamhet. Men nu ifrågasätts produkter som tvål och deodorant av allt fler. ”Många människor överexponerar sin hud för antimikrobiella medel”, säger hudforskaren Johanna Gillbro.

Publicerad

I en amerikansk studie som publicerades 2014 jämfördes hudfloran – hudmikrobiomet – mellan kvinnor i USA och kvinnor i Tanzania. Medan de amerikanska kvinnorna tillbringade mycket tid inomhus bland sterila och torra ytor hade studiedeltagarna i Tanzania mestadels utomhusjobb där de exponerades för jord och mark.

Resultaten visade att de amerikanska kvinnornas hud i mycket högre grad var koloniserad av bakterier som orsakar acne och eksem, en typ av sjukdomar som ökar i västvärlden.

En hypotes är att överanvändning av hud- och rengöringsprodukter bryter ner hudens naturliga och skyddande mikrobiom.

− Många människor överexponerar sin hud för antimikrobiella medel, dels i form av rengöring, dels i form av produkter som innehåller höga halter av konserveringsmedel, säger hudforskaren Johanna Gillbro.

Hon har doktorerat inom experimentell och klinisk dermatologi vid University of Bradford i England och är författare till boken ”Hudbibeln” (Bookmark, 2019).

Det handlar väldigt mycket om pengar. Alla vill sälja sitt helt enkelt.

Trenden ”no-poo”, från engelskans ”no shampoo”, startade för över tio år sedan och går ut på att välja bort schampo och istället tvätta håret på andra, enligt förespråkarna mer naturliga sätt. I dag ifrågasätter allt fler även tvål, deodorant och andra hudvårdsprodukter. Johanna Gillbro är övertygad om att vi tvättar oss för mycket, och på ett sätt som skadar hudens goda bakterier.

Precis som tarmen har huden en egen bakteriesammansättning som är viktig för vårt immunförsvar. Hudens mikrobiom återställer dess pH-värde och producerar ämnen som skyddar och återfuktar. Men medan tarmfloran har varit högaktuell under flera år har huden kommit lite i skymundan. Just nu genomförs flera högintressanta studier, berättar Johanna Gillbro.

Ett forskningsområde hon själv tycker är särskilt intressant och viktigt är studier kring konserveringsmedel.

− Nästan alla hudvårdsprodukter i dag innehåller mycket konserveringsmedel. De ska hålla i minst tre år och det finns inga produktionsdatum på förpackningarna, så du kan inte kontrollera hur lång tid produkten har funnits på hyllan innan du köper den. Konserveringsmedel i sig är antimikrobiella, det är hela poängen med dem. Men frågan är vad vi gör med vår egen hudflora när vi använder dem?

Handhygien är lämpligt i den värld vi befinner oss nu.

Hon hänvisar till en färsk studie från Beijing Technology and Business University som visar att de fem vanligaste konserveringsmedlen vi använder påverkar den goda bakteriefloran i huden. De bra bakterierna slås ut på samma sätt som de dåliga, vilket skapar en obalans i vår hudflora.

Rekommenderar du att sluta helt med rengöringsprodukter?

− Både ja och nej. De flesta kvinnor använder smink och det måste vi naturligtvis tvätta bort. Jag tycker nog man kan använda en mild rengöringskräm på kvällen så att man får bort smuts och partiklar som fastnat i ansiktet under dagen. Men på morgonen behövs bara vatten.

Finns det något undantag?

− Ja, handhygien är lämpligt i den värld vi befinner oss nu.

Lina Hagvall är kemist och forskare vid hudkliniken på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Hon är tycker inte att vi bör överge tvål.

– Duschar man med tvål mer än en gång om dagen finns ingen möjlighet för huden att hinna återbilda sitt skyddande fettlager i samma takt som man tvättar bort det. Men om man slutar helt med tvål blir det inte bra heller, säger Lina Hagvall.

I sitt arbete möter hon ofta människor med eksemproblematik.

– Våra sjuksköterskor rekommenderar patienter med svåra eksem att tvätta sig med tvål ett par gånger i veckan.

Det handlar väldigt mycket om pengar. Alla vill sälja sitt helt enkelt.

Hur ska en person med normal hud, utan eksem, tänka kring tvål?

– Det finns ett visst fog för att vi tvättar bort hudens skyddande fettlager och därmed stör hudbarriären. Men med någon slags landstingstofflor på: Lagom är bäst.

Lina Hagvall får ofta frågan om alternativa produkter är att föredra framför produkterna från de väletablerade företagen. Hon menar att det finns en föreställning om att så kallade naturliga hygienprodukter är mycket bättre industriella och syntetiska.

– Också de naturliga produkterna har sina nackdelar, som att de ofta innehåller högre doser av eteriska oljor, doftämnen direkt från växter, vilket kan ge kontaktallergi, säger Lina Hagvall.

– Vår uppgift som skattefinansierade är att ställa oss utanför säljsnacket och försöka vara objektiva, för det handlar väldigt mycket om pengar. Alla vill sälja sitt helt enkelt.